EXCURSIONS,  ITÀLIA

El pic Nuvolau amb nens: sobrevolant les Dolomites

Ara agafada de la mà de la mare, ara agafada de la mà del pare, caminem per un corriol ple de pedres. És el caminet de l’esquerre. El de les marques pintades i del número quatre, cinc i dos. Un senyor amb barba, botes altes i mirada d’avellana em crida. “Brava”, em diu. I m’ensenya, com si fos un tresor, una flor. És petita. És delicada. És una Edelweiss. “Arrivederci”, em diu quan s’acomiada. I jo li faig adeu amb la mà i amb un pas més lent. De darrere d’una de les pedres surt el cap d’una marmota. Busca el sol. Ens veu i s’amaga dins d’un cau. I seguim caminant. Ara agafada de la mà de la mare, ara agafada de la mà del pare. I el camí fa pujada. I més pujada. I encara més pujada. “Quan arribarem?”

I dinem al refugi. I veiem muntanyes. I més muntanyes. I seguim pujant. I miro al meu voltant. Aquí tot és molt gran. Un núvol blanc de cotó fluix que es passeja per davant de la meva mirada em recorda que estic molt a munt. I jo em sento petita. Molt petita. “Les coses petites són les més grans”, em diu fluixet la mare.

No vull baixar. No vull marxar. No vull deixar de sentir-me petita en aquest paisatge tan gran.

De totes les excursions que es poden realitzar a les Dolomites, n’hi ha que arriben dalt d’alguna muntanya. Pujar al cim del Nuvolau és d’una d’aquestes excursions. Una ascensió que es pot fer en família i que, un cop s’arriba al punt més alt, s’aconsegueix una de les millors panoràmiques d’aquesta singular serralada alpina.

Tanmateix, i aquest és el cas, no cal fer el cim per veure algunes de les millors vistes de les muntanyes i formacions rocoses més boniques del món. La ruta que compartim en aquest article està acompanyada, en tot moment, d’unes vistes fantàstiques d’aquestes roques pàl·lides. Una ruta que regala les panoràmiques de la Marmolada, de la Croda de Lago, del Sorapis, de cims i més cims i, especialment, de les anomenades Cinque Torri.

Les Cinque Torri són unes torres de pedra conegudes, entre altres motius, per ser un dels llocs clàssics d’escalada en roca de les Dolomites i dels Alps.

Aquestes torres emblemàtiques assoleixen entre 2.200 i 2.360 metres d’alçada, i estan situades a la base dels cims d’Averau i de Nuvolau, en una posició destacada, fàcilment visible des de la vall d’Ampezzo. Es poden veure des del centre de Cortina d’Ampezzo i des de molts indrets de la població, i a primera vista semblen cinc torres. Tanmateix, hi ha moltes més torres i formacions rocoses, amb diferents inclinacions i exposició.

Ascensió al Nuvolau: com arribar-hi

El punt de partida d’aquesta caminada és el Passo Giau. Un passo que es troba al cor de les Dolomites, a poca distància de Cortina d’Ampezzo, i que és una dels punts més populars de la regió atraient a centenars de milers de visitants cada any. Entre ells hi ha excursionistes, alpinistes, escaladors, ciclistes i motoristes, aficionats a l’arqueologia i amants de la fotografia i paisatge. Sense dubte, un dels llocs de visita obligada si es viatja a les Dolomites. És un dels ports de muntanya més bonics de les Dolomites amb el cim rocós de Ra Gusela com a protagonista.

El Passo Giau és un coll de muntanya de 2236 metres que es troba a la província de Belluno, a la regió de Veneto. Un Passo que connecta Cortina d’Ampezzo amb la Selva di Cadore i el Coll de Santa Lucia a través de la carretera SP 638 i que la manera més fàcil d’arribar-hi és en cotxe.

Ascensió al Nuvolau: on aparcar

Al Passo Giau l’aparcament és gratuït, però limitat. Es pot aparcar al costat de la carretera, al coll. Nosaltres hi vam dormir amb la camper, podent veure les roques blanques de les Dolomites tenyides de rosa al final del dia i poder començar l’excursió a primera hora del matí.

Ascensió al Nuvolau: pas a pas

L’excursió comença a 2.236 metres d’altitud, al Passo Giau, des d’on comença una de les rutes circulars considerades més paisatgístiques i evocadores de les Dolomites d’Ampezzo: la ruta de les Cinque Torri, i des d’on, també, s’inicia la ruta que vam optar per arribar al cim de Nuvolau.

Des del mateix Berghotel Passo Giau, i entre camps de pastura, neix un camí que, i després de caminar-lo uns metres, es bifurca en dues possibles rutes, o l’inici i final de la ruta circular de les Cinque Torri.

Nosaltres triem el caminet de l’esquerre, el sender 452, per arribar, després d’unes dues hores de camí, al Refugi d’Averau. Les vistes al llarg de la ruta són precioses, amb la Marmolada com a protagonista just davant. El camí és pedregós, i a estones costerut, fins arribar a l’amplitud d’una pista més ampla, el sender 464, i d’una forta pendent que arriba al primer dels refugis, l’Averau. Una parada obligada, sobretot després de fer el fort desnivell de l’últim tram, i una oportunitat per a poder dinar a 2.413 metres d’altitud amb un teló de fons immillorable.

El refugi Averau és famós per la seva excel·lent cuina i la seva gran terrassa panoràmica que ofereix un gran mirador i on nosaltres vam dinar.

Seguint amb l’objectiu de fer el cim, des del refugi d’Averau s’agafa el camí 439 en direcció est. Les vistes a les Cinque Torri són espectaculars. I el camí de pujada no té pèrdua. És l’ascensió al Nuvolau, amb un desnivell pronunciat i amb un terreny rocós i irregular. Però val la pena. Les vistes en tot moment són impressionants. Després d’uns cinquanta minuts de pujada, s’arriba al punt més alt, a 2.575 metres.

Un cop a dalt, és temps de contemplar la bellesa de les Dolomites. No hi ha pressa per marxar. No hi ha pressa per deixar de mirar aquelles parets fetes de pedra.

El refugi homònim, i que ocupa part de cim, serveix menjar i begudes. Es pot seure i mirar el que la vista avarca de tota la immensitat que l’envolta.

Ascensió al Nuvolau: el refugi

Un dels atractius de pujar al cim del Nuvolau és que s’hi pot pernoctar.

El refugi de Nuvolau està obert durant el període d’estiu, des de mitjans de juny fins a finals de setembre.
Un refugi tradicional que va ser construït pel Club Alpí Austroalemany l’any 1883 i que, actualment, és el més antic de les Dolomites.
El refugi ofereix serveis d’avituallament i de pernocta, acollint els excursionistes que han fet el cim.

FULL de RUTA

(La nostra ruta en poques paraules)

Una bonica excursió paisatgística que parteix del Passo di Giau (2.236 m), passant pel refugi d’Averau, en direcció a la forcella Nuvolau fins arribar al cim de Nuvolau i al seu refugi (2.575 m).

Regió: Província de Belluno, Dolomites (Itàlia)

Municipi: Cortina d’Ampezzo

Punt de sortida: Passo Giau

Distància: uns 9 Km

Durada: una jornada (amb parades, dinant al refugi d’Averau i sense pressa)

Dificultat: mitjana

Tipus de ruta: anada i tornada (tot i que hi ha l’opció de fer-la circular)

Edat recomanada: a partir 5 o 6 anys

Un apunt: hi ha l’opció de fer aquesta ruta més fàcil i més curta des del refugi Fedare. Cal agafar el telecadira fins al refugi Averau i continuar a peu fins dalt del cim del Nuvolau.

El nostre viatge: ruta en camper per les Dolomites.

Ascensió al Nuvolau: en el mapa

NOTA: Totes les excursions publicades en aquest blog les hem fetes en família. Les edats proposades en aquestes rutes estan basades en la distància, el desnivell, la dificultat (baixa, mitjana o alta) i en la nostra experiència. Cada nen o nena té el seu ritme i les seves característiques psicomotrius.

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *